boek
 x 
icon_twicon_fbicon_yt
03.jpg

 

ARCHIEF:

 

Concertprogramma mei 2014

BEELDENSTORM

KOORBOEK 5 [CODEX E]

 

Tijdens de concerten werd u als publiek als het ware meegenomen naar het jaar 1566. Rondom u en de zangers hangt een onheilspellende sfeer, maar de muziek die gezongen wordt trekt zich daar niets van aan, die blijft wonderschoon en gericht op het eeuwige.

 

29 mei Pieterskerk Leiden, 30 mei Domkerk Utrecht, 31 mei Martinikerk Groningen, 1 juni Grote Kerk Alkmaar, 

Programma:

CONCERTPROGRAMMA 

JOANNES FLAMINGUS? (FL. 1565-1573) - Regina celi

THOMAS CRECQUILLON (C. 1510-1557) - Missa Ie prens en gray: Kyrie

MICHIEL SMEEKERS (FL.1544-1552) - Inviolata, integra et casta

THOMAS CRECQUILLON - Missa Ie prens en gray: Gloria

CLAUDIUS POTOLETUS (FL. 1545-1567) - De profundis clamavi

JACOBUS CLEMENS NON PAPA (C. 1510-C. 1556) - Ave Maria

BENEDICTUS [APPENZELLER] (C. 1480-C. 1558) - Salve regina (cantus fi rmus: Myns liefkens bruyn ooghen)

-- PAUZE --

JOANNES FLAMINGUS - Salve regina

THOMAS CRECQUILLON - Missa Ie prens en gray: Sanctus

JEAN RICHAFORT (C. 1480-C. 1547) - Jherusalem luge

THOMAS CRECQUILLON - Missa Ie prens en gray: Agnus dei

JOANNES FLAMINGUS - Iam bone pastor

UItvoerenden:

EGIDIUS KWARTET* & COLLEGE

 

 _______________________________________________________________________________________________________________________

 

Concertprogramma mei 2013

LEIDSE KOORBOEKEN

Deel 4: FESTI (FEEST) - Een 16e eeuws Happy Hour

Midden in deze voor de cultuur allesbehalve vrolijke tijden brengt het Egidius Kwartet & College de feestelijke editie van het zes jaar durende Leidse Koorboeken project. Het vierde Koorboek (codex D) bevat namelijk een grote hoeveelheid motetten die voor kerkelijke feesten en heiligendagen zijn geschreven.

“Alleluia’s” klinken in de Paastijd, “Noe’s” rond kerst en met gepaste vroomheid wordt de lof bezongen van onder anderen Kerkmaagden, Martinus, Dionysius, het Heilig Kruis en natuurlijk van Maria.

Zoals ieder jaar zijn de Leidse Koorboeken concerten meer dan een concert. Ze zijn een belevenis. Een Leidse Koorboeken concert bezoeken is grote stap terug in de tijd zetten, naar de renaissance, de tijd waarin muziek onthechte en pure schoonheid was en beheerste extase.

De Egidius zangers zingen in hun rode toga’s in een cirkel in het midden van de kerk, u als publiek zit er omheen, en maakt als het ware deel uit van die ‘tovercirkel’ waaruit de pracht van polyfonie onweerstaanbaar meeslepend opklinkt.

programma...

zangers...

_______________________________________________________________________________________________________________________ 

Concertprogramma mei 2012

LEIDSE KOORBOEKEN

Deel 3: Requiem

(Codex C = Leiden ms. 1440)

 

REQUIEM – Mis voor de gestorvenen

 

Het derde koorboek dat dit jaar in het zonnetje staat, ook wel Codex C genoemd, is gemaakt in 1559. Het opent met vier prachtige missen, waaronder een anoniem overgeleverde requiemmis. De meeste dodenmissen in de Pieterskerk werden eenstemmig, gregoriaans uitgevoerd. Slechts bij speciale gelegenheden, of als de familie vermogend genoeg was om de zangers te betalen, klonk zo’n polyfone (meerstemmige) requiem.

 

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat er twee requiems in het derde koorboek staan; het hierboven genoemde anonieme en een requiem van Jean de Richafort, dat hij als in memoriam voor de overleden grootmeester Josquin des Prez schreef. Dat prachtige requiem is nog niet zo lang geleden briljant op cd gezet door het Huelgas Ensemble en daarom heeft het kwartet besloten op de derde Leidse Koorboeken cd de aandacht te richten op het anonieme, dat weliswaar veel eenvoudiger en bescheidener van opzet, maar toch van een ontroerende schoonheid is.

De gregoriaanse melodieën zijn subtiel maar herkenbaar in een meerstemmig vlechtwerk verstopt en de componist heeft als het ware een ‘klankspotje’ op het “lux eternam” gezet, het eeuwige licht dat troost geeft en uitkomst biedt. In het concert echter zullen we proberen de mooiste en indrukwekkendste delen uit beide requiems te combineren, zodat de luisteraar toch een goede indruk krijgt van de ongelofelijke compositorische als mystieke rijkdom van dit derde Koorboek.

 

In dat derde boek staat nog veel meer; na de vier in het Koorboek opgetekende missen volgen negen Mariahymnen en één van de beroemdste en geliefdste composities van de zestiende eeuw; het Stabat Mater van Josquin des Prez. De vierentwintig motetten die daar weer op volgen zijn voor het grootste deel van de hand  van de beroemdste componist uit die tijd: Clemens non Papa. Een selectie van de mooiste motetten staat op deel 1 van de dubbel-cd, een zesstemmige mis van Cornelius Canis (de kapelmeester van Keizer Karel V) en het anonieme requiem staat op deel 2 van de dubbel-cd.f

 


 

Concertprogramma mei 2011

LEIDSE KOORBOEKEN

Deel 2: Magnificat!

(Codex B = Leiden ms. 1439)

 

Egidius Kwartet & College

 

Het tweede koorboek is vervaardigd in 1559. Als er één koorboek in Leiden representatief is voor zowel de ongelofelijke luisterijke pracht voor hoogtijdagen als voor de ingetogen luister van de ‘kleine getijden’ dan is het wel dit tweede koorboek; codex B.

De hoofdrolspeler is Jacobus Clemens non Papa die in de Nederlanden en ver daarbuiten een van de populairste componisten van de zestiende eeuw was. Er staan tien fantastische motetten en een ‘set’ van acht imposante Magnificats, van zijn hand in dit koorboek. De Magnificats (Lofzang van Maria) behoorden tot het belangrijkste repertoire van de getijdencolleges, ze waren het centrale en vaste muziekstuk in de dagelijkse vespers, waarin Maria centraal stond. Na de versper volgden de ‘completen’, die besloten werden met de mooie avondhymne Christe qui es lux. Nergens anders dan in Leiden treffen we zoveel ontroerende zettingen van deze hymne aan.

 

Anonymus | Venite ad me

Anonymus | Aurea luce

Cristian Hollander (c1510-1568/69) | In nomine

Iosquin Baston (fl1542-1563) | Dum transisset

Anonymus | Nunc dimittis

Anonymus | Christe qui lux es (folio 328)

Clemens non Papa (c1510-1555/56) | Magnificat sexti thoni

Jean Richafort (c1480-c1547) | Ego sum qui sum

 

Anonymus | Maria mater domini

Anonymus | Angelus autem

Anonymus | Pange lingua

Clemens non Papa | Heu mihi

Anonymus | Christe qui lux es (folio 274)

Clemens non Papa | Magnificat octavi thoni

 

 

Egidius College

 

Ellen van Ham | superius

Susan Jonkers | superius

Michaela Riener | superius (20, 21, 26, 27, 28, 29 mei)

Helen Thomson | superius (22 mei)

Hugo Naessens | altus

Andre Cats | tenor

Robert Coupe | tenor

Scott Wellstead | tenor

Matthew Vine | tenor

Jasper Schweppe | bariton (20, 26, 28, 29, 30 mei)

Arnout Lems | bariton (21,22, 27 mei)

Kees Jan de Koning | bas (20, 21, 22 mei)

Hans Pootjes | bas (26, 27, 29 mei)

Philippe Favette | bas (28 mei)

_______________________________________________________________________________________________________________________

 

 

Concertprogramma mei 2010

LEIDSE KOORBOEKEN

Deel 1: Het eerste koorboek
[Codex A = Leiden ms. 1438]

 

Egidius Kwartet & College

Leo van Doeselaar - orgel (alleen 30 mei in Leiden)

 

 

Thomas Crecquillon

Johannes Lupi

Anoniem

Johannes Cleeff

Anoniem

Joachimus de Monte        

 

Pauze

 

Thomas Crecquillon

Anoniem

Joachimus de Monte

Anoniem

Petrus Manchicourt

Gregoriaans

Recordare Domine – Propterea maestum        

Vidi speciosam – Quae est ista

Missa Sancta Maria : Kyrie & Gloria

Peccata mea – Quoniam iniquitatem

Missa Sancta Maria : Credo

Christus resurgens – Mortuus est enim

 

 

 

Veni in hortum meum

Missa Sancta Maria : Sanctus

Angelus Domini – Angelus Domini

Missa Sancta Maria : Agnus Dei

Reges terrae (eerste deel)

De zangers

De zangers die aan de concerten in mei/juni 2010 meededen waren:

 

Superius:

Altus:

Tenor:

Bariton:

Bas:

 

Ellen van Ham, Susan Jonkers.

Peter de Groot, Hugo Naessens, Oscar Verhaar.

Achim Schulz, Christopher Kale, André Cats, Robert Coupe, Matthew Vine.

Hans Wijers, Robert Buckland (28-30 mei), Jasper Schweppe (3-4 juni).

Donald Bentvelsen, Bas Ramselaar, Hans Pootjes (28-29 mei, 3-4 juni), Kees-Jan de Koning (30 mei).

 

 

Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door:

 

1-leiden 2-leiden-stad  4-RAL 5-FPK10-Leiden50jaarMonumentenstad_50  cultuurfonds_horizontaal_kleur  max

6-stedelijk-Museum-Leiden 7-cultuurfonds-leiden8-KRO  vsbfonds_rgb